Cusrso de cocnia de reciclaje y baja en calorías

Cursos de cuina i pastisseria per a afeccionats

Actualitzat el 9 de febrer de 2019

Què aprendrem a cuinar en aquest curs per a afeccionats?

Parlar de dieta mediterrània és parlar del nostre estil de vida. Ja que no només és un dels models alimentaris més saludables del món. És una forma d’entendre la vida i uns costums dels diferents pobles mediterranis. És el fruit de la influència de totes les civilitzacions que han passat pel mediterrani, cèltics, ibers, grecs, romans i àrabs.

Cultures que van establir les bases de com entenem la dieta mediterrània amb la trilogia, pa oliï i vi, sempre presents en la nostra cultura. A aquesta riquesa de les diferents cultures que van recalar en la costa mediterrània, hem d’afegir la importància del descobriment d’Amèrica, amb l’aparició de productes tan importants per a la nostra cultura com la patata, el pebrot i el tomàquet, entre altres.

Segles després, la nostra dieta mediterrània continua sent una de les formes d’alimentació més lloades i imitades internacionalment pels seus grans beneficis. Els estudis del Consell Europeu de l’Alimentació confirmen que els europeus que segueixen aquest tipus de dieta, viuen més temps que la resta de les persones.

En certa manera, és una forma de defensa davant aquesta globalització del tercer mil·lenni, és una trinxera de resistència davant la irremissible deterioració dels sabors que configuren la nostra cuina mediterrània.

Si vols veure la nostra proposta d’altres anys pots veure-la aquí Receptes de cuina Mediterrània

La dieta Mediterrània

El mediterrani sempre ha barrejat les seves idees culinàries creant unes fronteres gastronòmiques bastanta difuses. En diferents poblacions d’un mateix país, fins i tot entre diferents països, existeixen grans similituds culinàries entre plats i preparacions. És més, en diferents zones mediterrànies podríem degustar els mateixos productes sense importar el seu origen.

Per estrany que sembli, la dieta mediterrània s’ha catalogat nombrosos vegades, habitualment per ignorància, com una dieta avorrida, austera i sòbria. Els motius d’aquesta errònia classificació sol basar-se en idees poc sòlides i fins i tot a vegades falses. Sol criticar-se per la falta de mantegues, cremes de llet i carns.

Però la veritat és que la dieta Mediterrània és una dieta amb molt de color, i sobretot variada, i fins al dia d’avui, la Dieta més sana que podem trobar.

dieta mediterránea

La falsa dieta Mediterrània

Per absurd que sembli, la millor Dieta Mediterrània es pot gaudir a les muntanyes que enlluernen per sobre de les pinedes, en petites poblacions lluny del mar, i en particular, en ciutats que s’obren en les seves ribes.

És allí on encara la trobem en estat pur. Una dieta en la qual somiem la majoria de nosaltres quan pensem en el Mediterrani. Des d’aquestes poblacions, al lluny, observem una Comercial Dieta Mediterrània, que no es basa en els principis gastronòmics que li van donar vida, sinó en una mescladissa de menjar ràpid, menjar rendible i menjar escombraries.

Uns trets comuns ens uneixen

Identifiquem una dieta Mediterrània per uns trets característics independents del lloc que visitem. Abans de res, hem d’estar asseguts i preparats per a gaudir de forma tranquil·la els suculents plats que ens ofereixin.

No es concep degustar una Dieta Mediterrània amb presses i sense estar asseguts al voltant d’una taula. Probablement comencem amb “un picoteo“. Potser unes olives o un “pescadito frito” – i un bon got de vi, blanc, rosat o negre, l’elecció depèn de tu, però sempre de qualitat.

Apareixerà algun plat desbordant d’all i d’herbes aromàtiques, una mica de peix o carn rostida al carbó o llenya, acompanyada, sempre d’una acolorida amanida variada. Per a postres res més simple i meravellós que fruita fresca de temporada.

No hi ha cap necessitat que aquest tipus de menjar es limiti a un record idíl·lic de la cuina de la nostra àvia. És molt fàcil crear un menjar mediterrani a casa, sempre que s’obeeixi una regla bàsica: comprar els millors productes de l’estació. Els Mediterranis som grans compradors. Aquest atribut és el que caracteritza la qualitat del nostre menjar, de la nostra dieta.

Consells per a seguir una dieta Mediterrània.

    •  Utilitzar l’oli d’oliva com a principal greix d’addició. És un aliment ric en VITAMINA E, betacarotens i greixos vegetals moninsaturades, que aporten propietats cardioprotectores.
    • Consumir aliments vegetals en abundància, fruites, verdures, llegums i fruita seca. S’aconsella consumir diàriament 5 racions entre totes.
    • El pa i els aliments procedents de cereals (pastura arròs i productes integrals). Ens aporten part de l’energia diària per a les nostres activitats.
    • Els aliments de temporada, pocs processaments, frescos i locals són els més adequats, per a poder gaudir tots els nutrients, sabor i aroma.
    • Prendre diàriament productes lactis, principalment iogurt i formatges, que són excel·lents fonts de proteïnes d’alt poder biològic, minerals (calci, fòsfor, etc.) i vitamines.
    • La carn vermella ha de consumir-se amb moderació i si pot ser com a part de guisats amb verdures i cereals.
    • Es recomana el consum de peix blau com a mínim una o dues vegades a la setmana i d’ous amb moderació
    • La fruita fresca deu ser les postres habituals dels menjars i una alternativa molt saludable és prendre també a mitjan matí i a l’hora del berenar. Ocasionalment es poden prendre pastissos i altres postres làcties.
    • L’aigua és la beguda per excel·lència i fonamental en el mediterrani. El vi és també un aliment tradicional que es pot consumir amb moderació i sempre en el context d’una dieta equilibrada.
    • Realitzar activitat física tots els dies, adaptada a les nostres necessitats és molt important per a conservar una bona salut.

CASTELLANO

Copyright by

Escuela de Cocina TERRA D’ESCUDELLA

Bofarull, 46

08027 Barcelona, España

93 349 10 19

terrad.es © 2018 v.2.1